Nieuwsbrief maart 2021
Beste lezers,
Helaas loopt het project Brand 1964 door de corona crisis flinke vertraging op. We kunnen niet in onze werkplaats sleutelen en kunnen alleen “vanuit huis” werken. Maar dat biedt ook mogelijkheden om (internet) research te plegen. Hierbij een speciale nieuwsbrief die gaat over de International Harvester brandweerwagens uit onze regio, die in de brandweer volksmond, “Inters” genoemd werden.
De wederopbouw
Na de oorlog moest de brandweer veel improviseren. Veel materieel was door de Duitsers gevorderd en in de oorlogsjaren en de daaropvolgende jaren was er een grote schaarste aan onderdelen en materialen.
In 1947 konden nog 2 nieuwe Ford autospuiten geleverd worden uit een vooroorlogse bestelling.
In Oktober 1949 vierde de brandweer van ’s-Gravenhage haar 60-jarig jubileum. De optocht die gehouden werd laat goed zien dat het materieel hoognodig vernieuwd moest worden. (Zie voor een film van de optocht.https://haagsgemeentearchief.nl/mediabank/beeldcollectie en tik dan “jubileum Haagse Brandweer” in)
De Haagse Brandweer bestelde naar eigen ontwerp twee Amerikaanse vrachtwagen chassis van het Merk International Harvester Type KB6. Geesink bouwde in 1949 hierop een tankautospuit en een autoladder.
De Brandweer van Wassenaar volgde het voorbeeld van Den Haag en nam in 1952 de eerste hogedruk autospuit van west-Nederland in gebruik. Pijnacker volgde in 1956 met een klein model Inter Tankautospuit. Na deze eerste bestellingen bleven de korpsen trouw aan het merk “Inter”. In totaal hebben in onze veiligheidsregio 28 Inters in allerlei verschillende uitvoeringen dienstgedaan en dat is ongeveer 50% van alle Nederlandse Brandweer Inters.
Hieronder: De eerste 2 Haagse Inters uit 1949 : AL4 en AS8
De revolutionaire “nevel spuit” van Wassenaar uit 1952
Bewaard gebleven Inters
Van de 28 Inters uit onze regio zijn er 8 bewaard gebleven. Hieronder de lijst.
Drie ervan worden in ons project Brand 1964 geheel gerestaureerd. Met de particuliere eigenaren zoeken wij contact met de droom om eens een keer zoveel mogelijk Inters uit Haaglanden naast elkaar te zetten.

Kleine kraan KR6. Chassis uit 1949, in dienst gesteld in 1952.
Uit dienst 1965; Beschikbaar voor een liefhebber die hem op wil knappen!De minst bekende Haagse Inter:
De TM2 uit 1950 op een International KB3 chassis ingericht voor vervoer van 12 personenDe fraai gerestaureerde Wassenaarse Gereedschap / Materiaalwagen /AS uit 1963
(hier nog zonder gemonteerde voorbouwpomp)Foto uit 1964: zoekplaatje met 5 Haagse Inters. Kleine kraan KR7 1961 / Gereedschap materiaalwagen G2 1955 Tankautospuit LD AS24 1951 / Autoladder AL6 1958 / Tankautospuit HD/LD AS33 1960
Vragen / opmerkingen / feed back / meedoen? Mail naar info@brand1964.nl Bezoek ook onze website of social media kanalen voor de laatste stand van zaken.